De kracht van massage


Massage heeft een heilzame werking op lichaam en geest. Het werkt door op alle niveaus zowel lichamelijk, emotioneel, mentaal en zelfs spiritueel. Bovendien is massage een grote steun voor de natuurlijke herstelprocessen in je lichaam ( activeert het zelf genezend vermogen) Er zijn zoveel redenen om jezelf een massage te gunnen. Of je nu komt voor een massage voor ontspanning, ontladen van stress of vanwege pijnklachten massage heeft een positieve uitwerking op:

  • Verlicht pijn in de rug, benen, armen, hoofd en nek
  • Zorgt voor ontspanning in gespannen lichaamsdelen
  • Het verbetert het immuunsysteem
  • Het stimuleert het lymfestelsel
  • Activeert en ontspant spieren
  • Maakt gewrichten flexibeler
  • Het stimuleert de bloedsomloop daarmee wordt er meer zuurstof naar de vitale organen gestuurd
  • vernieuwt en herstelt oppervlakte weefsel
  • Bij regelmatige massage verlaagt het de bloeddruk
  • Reduceert stresshormonen (cortisol en adrenaline)
  • Activeert de happy hormonen endorfine en oxytocine (natuurlijke pijnstillers)
  • Verlicht migraine
  • Verbeterd de conditie van de huid
  • Vermindert depressieve gevoelens en angst
  • Bevordert een goede nachtrust
  • Vermindert vermoeidheid
  • Massage is goed voor de spijsvertering
  • Massage maakt je energieker en alerter

Frequentie

Vaak krijg ik de vraag hoe vaak moet ik eigenlijk een massage nemen. Dit is voor iedere anders en afhankelijk van wat je wilt bereiken evenals je fysieke conditie en levensstijl. Ieder persoon is uniek en ik denk graag met u mee. Enkele richtlijnen:

Massage als onderdeel van een gezonde levensstijl (afvallen, gezond eten, meer bewegen, minder stress)  is 1x per maand een passende frequentie.

Binnen stressvolle tijden of na trauma/heftige emoties dan kan een behandeling elke week of om de week een noodzakelijk patroon van ontspanning bieden.

Voor sporters die zwaar trainen eveneens 1x per week of om de week om de flexibiliteit en conditie van de spieren op peil te houden waar gekozen kan worden voor massage met magnesium ( zie magnesium en sport) bij minder intensieve training 1x per 3-4 weken.

Heb je acute of chronische spierpijn of andere fysieke klachten? Dan is aan te raden de eerste tijd frequent te komen 4-6 weken 1x per week daarna wordt er samen gekeken naar de voortgang.